Fietstraining in de Winter

Het grote doel, de Marmotte of een andere cyclosportief (Dolomieten Marathon, Les 3 Ballons….), 3daagse Stelvio etc. is nog ver weg en ach je hebt nog 6 maanden de tijd om in vorm te geraken dus trainen in de winter raakt naar de achtergrond. Ajjjjj in mijn ogen is dat een misvatting en is trainen in de winter net zo essentieel als in het voorjaar.

Natuurlijk zijn de dagen kort, is het relatief koud en nat en wordt het fietsen je niet altijd gemakkelijk gemaakt. Maar naast het belang van door blijven fietsen zijn er zoveel meer belangrijke zaken die van invloed zijn op je fietskracht en conditie zoals beenkracht en core-stability. In de winter leg je de basis voor langere en stevigere duurritten en vervolgens in het voorjaar, je 2e voorbereidingsperiode.

Niet of heel weinig trainen in de winter is een gemiste kans, dat klinkt wat extreem, maar voor de meeste geldt dat aan kracht of conditie winnen 2- tot 3x zo langzaam gaat als krachtverlies. Dit nog los van het mogelijk zwaarder worden in de winter door minder trainen, maar wel met een gelijk eetpatroon als in het najaar. En ook je humeur kan leiden onder minder trainen, endorfine / testosteron en allerlei andere mooie stoffen die vrijkomen door bewegen worden minder aangemaakt. ‘Dodelijk’ dus dat niet of minder bewegen.

Blijf fit in de winter en geef juist wat extra aandacht aan je mindere punten van het fietsen! Is dat de omwenteling, ben je een krachtfietser en rijd je vaak in een zwaar verzet? Doe dan regelmatig een paar blokjes trappen in een hoge frequentie. Dat kan uitstekend op hometrainer, spinningfiets of wattbike, of gewoon buiten op je winterfiets. Een andere punt is het rijden in verschillende intensiteitszones. Het is nu nog geen tijd voor echt lange duurtrainingen, maar om dat aan te kunnen is het functioneel om in de winter ook in hogere zones te trainen. Je verbranding (vet en koolhydraat) wordt beter afgesteld, je wint aan kracht / snelheid om straks langere afstanden aan te kunnen en je VO2 max zal worden verbetert.

Natuurlijk moet je dit wel bewust en afwisselend doen, het heeft geen zin om alleen maar hoge intensiteitstrainingen te doen. Ook dan ben je te eenzijdig bezig en brand je jezelf snel op. Dit soort tips en andere trainingsprincipes behandelen we met het Marmotte Trainingsprogramma in Nederland, hier de link naar het programma en waar en wanneer die trainingen worden aangeboden.

Wil je meer weten over hoe je training in te richten en wat voor schema’s je kan hanteren? Stuur mij dan een berichtje (FB of email) en ik kan je een aantal trainers voorstellen of verwijzen naar een site met meer informatie. Dit is alvast een leuke tip

Volgende blog wat meer informatie over het nut van core stability en een aantal voorbeeld oefeningen. Laat ons weten hoe jouw trainingen gaan en wat voor jou helpt. Succes!

Wouter Berendsen,

 

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER