Calorieën tellen voor de luie sporter!

4
213

 

IMG_0580“Ik ga wat meer op mijn voeding letten en iets vaker sporten”, je hebt het vast wel eens iemand horen zeggen. Als je vraagt hoe er dan op de voeding wordt gelet, krijg je als antwoord, “Iets minder snoepen en wat meer groeten eten en zo”.

Wil je echt op je eten gaan letten, dan is het verstandig om ook echt letterlijk op je eten te gaan letten. Door bij te houden wat je op een dag eet, en vervolgens het aantal kcal uit te rekenen, krijg je een aardig beeld van de hoeveelheid energie die je binnen krijgt.

Nou kan ik natuurlijk de hele dag met een notitieboekje gaan rondlopen en alles noteren wat ik eet. Om vervolgens aan het einde van de dag met de rekenmachine alles na te rekenen. Maar de mensen die mij een beetje kennen weten echter dat ik buiten mijn sportieve activiteiten om uiterst lui ben. Gisteren heb ik na een week zeuren van mijn vriendin eindelijk de uitpuilende vuilniszak buiten gezet. Met andere woorden, mij zal je niet snel met het bovengenoemde notitieboekje zien. Gelukkig is dat anno 2016 ook niet langer nodig. Tegenwoordig heb je namelijk overal apps voor, en ook met het tellen van calorieën wordt het je tegenwoordig erg gemakkelijk gemaakt. Er zijn een hoop telefoon applicaties te verkrijgen die zich richten op het bijhouden van calorieën. Aangezien dit niet een blog is met een review van de verschillende gezondheid apps, richt ik mij voor het gemak op de app die ik zelf gebruikt heb, en nog steeds gebruik, om inzicht te krijgen in mijn calorie verbruik: Myfitnesspal.

Bij Myfitnesspal kun je, nadat je een profiel hebt aangemaakt, bij je doelen aangeven wat je activiteitsniveau is, hoeveel je wilt afvallen per week, wat je nu weegt en wat je streefgewicht is. Met de gegevens uit je profiel (lengte/geslacht) en de ingestelde doelen wordt een berekening gemaakt voor het aantal calorieën die je per dag tot je mag nemen.

Bij dagboek kun je vervolgens zien wat je doel is, wat je die dag al gegeten hebt en wat het aantal calorieën zijn die je hebt verbrand tijdens training. Het invoeren van de tot je genomen calorieën is vrij gemakkelijk. Je klikt op het plusje onder in je beeld, klikt vervolgens op eten en kunt daarna kiezen uit maaltijd, bijvoorbeeld ontbijt. Dan is het mogelijk om te zoeken naar voedsel. Vanmorgen heb ik bijvoorbeeld ontbeten met een bak kwark. Dan kan ik dit invullen in de zoekfunctie en krijg ik vervolgens meerdere opties. Maar nog veel makkelijker, en daar komt mijn luiheid weer om de hoek zetten: als er een barcode op zit kan je het scannen! Vervolgens alleen het aantal porties invullen en je bent klaar!

Scannen

Op de zelfde manier werkt het met het invoeren van je training, je kunt handmatig je training invoeren. Maar je kunt Myfitnesspal ook synchroniseren met je Garmin of strava, dan worden de verbrande kcal automatisch vermeld. Gebruik je daarnaast nog een stappenteller van bijvoorbeeld google fit, dan wordt iedere stap meegenomen in de berekening.

Wanneer je zo je best doet om je caloriedoelen te halen, dan wil je ook weten wat het je allemaal oplevert. Daarom is het verstandig om iedere dag op het zelfde moment op de weegschaal te gaan staan. Je gewicht kan namelijk per dag behoorlijk fluctueren. Zo woog ik vanmorgen een kilo minder dan gisteren. ik heb vast een hoop vet verbrand, het is veel aannemelijker dat mijn lichaam vocht te kort komt. Ik ben na de late training van de gisteravond eigenlijk direct in bed gestapt. Na het toiletbezoek ben ik vanmorgen vervolgens met een droge mond op de weegschaal gaan staan. Een leuke verassing om zoveel resultaat in 1 dag te zien, maar wanneer mijn lichaam de vocht reserves weer heeft aangevuld, kan het maar zo zijn dat ik over een paar dagen weer een halve kilo zwaarder ben. Wanneer je iedere dag op de weegschaal staat en dit vervolgens invult bij Myfitnesspal, dan kan je gewicht per dag verschillen maar krijg je over een langere termijn een duidelijk beeld van je vooruitgang.

Gewicht verlies vanaf september 2015

Het tellen van je calorieën helpt je niet alleen inzicht te krijgen in wat je eet en wat je niet meer zou moeten eten. Het geeft je ook een steuntje in de rug tegen het snoepen. Want het mag dan makkelijk zijn om alles in te voeren, soms is het meer gedoe om dat ene dropje te noteren dan dat het is om hem naar binnen te stoppen.

Het afvallen is natuurlijk het uiteindelijk doel, maar door het tellen van calorieën heb ik veel geleerd over eten en mijn lichaam, daarnaast geeft het mij ook het gevoel serieus met mijn sport bezig te zijn. Ik kan het dus iedereen aanraden!

Bruno Bobbink

4 REACTIES

    • Maarten,

      Bedankt voor je berichtje, succes met je voorbereiding! Als ik je ergens mee kan helpen, dan hoor ik dat graag!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here