Beginnen met koersen, advies van The Butcher

0
226

Harm-Jan Hovenkamp staat in de wieler wereld bekend als The Butcher uit het Oosten of, “de Slager” uit het boek: De Aankomst van Bas Steman. Loop je bij Harm-Jan de slagerij binnen, dan sta je met gemak 20 minuten aan de balie over fietsen te kletsen, alvorens je de deur uitloopt en je stukje biefstuk vergeet. Kijk er ook niet raar van op als je een racefiets voor de deur van de slagerij ziet staan. Dan is er weer eens een renner afgestapt tijdens de training, voor een babbel en een plak worst.
Door zijn enthousiasme en liefde voor de sport weet Harm-Jan wielrenners op een positieve manier te enthousiasmeren om te beginnen met Koersen. Dit is dan ook de reden waarom ik Harm-Jan heb gekozen om advies te vragen over het rijden van koersen.

Volledige Naam: Harm-Jan Hovenkamp
Bijnaam: The Butcher
Geboorte datum: 6 oktober 1965
Geboorte plaats: Assen
Ploeg: Master Cycling Team
Fiets: Dedacciai Strada Shimano
Specialisatie: Dieselen
Hoe lang koers je al: Nu weer serieus 5 jaar
Beste prestatie: 2e in een KNWU wedstrijd en een
aantal trainingswedstrijden gewonnen

Wat is je mooiste overwinning? Dat is dan in een trainingswedstrijd, maar die tellen eigenlijk niet. Op het moment dat je een KNWU wedstrijd wint dan mag je praten over winst.

Kort geleden won je nog de trainingswedstrijd in Exel is dat dan de mooiste?
Ja maar dat is gewoon leuk, dat heeft ook te maken met de geschiedenis. Dus in die zin is dat inderdaad de leukste ja.

Wat heb je allemaal nodig om te beginnen met het rijden van wedstrijden?
Heel simpel: een fiets en de kleding. Maar je hebt ook een bepaalde instelling nodig om wedstrijden te willen rijden. Wedstrijden rijden is toch een ander soort van fietsen, dan als je bijvoorbeeld met een groep gaat fietsen. In een wedstrijd fiets je echt voor jezelf en er wordt veel scherper gereden. Als je normaal met elkaar aan het fietsen bent, dan hou je toch een beetje rekening met elkaar, dat je elkaar niet helemaal naar de bliksem rijd. En bij wedstrijden is dat natuurlijk het doel, de gene die als eerste over de finish komt die heeft gewonnen. En het hoeft niet altijd de sterkste te zijn die wint, wedstrijden rijden is gewoon veel meer een spel.

En de meer praktische benodigdheden als je gaat starten met fietsen, naast kleding en een fiets? Je hebt natuurlijk een chip nodig. Voorheen had je na de sprint dat mensen best wel gefrustreerd waren dat de uitslag niet klopte, en sinds de komst van de chip heb je dat niet meer. En het is daarbij soms ook gewoon leuk om te weten of je 24e of 25e bent geworden. Je rijd natuurlijk om de overwinning maar soms wordt er om plek 30 nog gestreden. Om toch net voor die gene te finishen die je eigenlijk de hele wedstrijd al dwars zat.

Als je bij een koers aankomt zie ik iedereen met een rugzakje, Wat zit er in jou rugzak?Als ik op de fiets naar de koers ga, dan zit in mijn rugzak extra voedsel, een schoon fiets shirt en eventueel wat warme kleding. En als het heel slecht weer is nog een droog tenue.

Wat eet je voor de koers? Ik ben gewoon een hele degelijke boeren lul, ik eet gewoon ‘s ochtends een bord havermout pap, daar functioneer ik het beste op. Dan heb je gewoon een goeie laag, en de suiker afgifte van havermout is gewoon heel mooi en gelijkdelijk. Vaak eet ik maximaal twee uur van te voren nog brood anders ben je te lang bezig met de vertering van je koolhydraten
Voor de start nog een bak koffie en wat vocht, en eigenlijk is het dat dan wel. Die koersen die wij rijden, daar hoef je niet echt voor te bunkeren. Als je een grotere ronde gaat rijden dan eet je natuurlijk wel anders. De dag ervoor zorg ik alleen dat ik niet te vet eet, het eten van patat of ander soort vettigheid is niet aan te raden voor de koers. Maar we zitten op amateur niveau, dus we eten gewoon wat de pot schaft.


Er zijn verschillende niveaus bij het rijden van koersen wat is het verschil?
Zelf rij ik sportklasse master niveau. Omdat ze tegenwoordig de wedstrijden goed gevuld willen hebben, heb je heel veel wedstrijden waar ze sportklasse en master combineren. Het voordeel van sportklasse is, dat je daar gewoon lekker mee kan rijden. Het nadeel is dat er ook vaak heel veel nieuwe instappers in zitten. Dus stuur technisch staat de sportklasse wat minder positief bekend dan als de amateur of master wedstrijden.

Waar kan ik het beste starten denk je? Ik zou als ik jou was instappen op sportklasse, en als je dan merkt dat je daar gewoon lekker voorin kan mee rijden en je zelf meer wilt uitdagen. Dan zou je amateur niveau kunnen gaan rijden. Bij de amateurs wordt nog weer wat scherper gereden en daar wordt ook wat mooier en wat strakker gestuurd. Ook zijn de koersen zijn wat langer en het niveau ligt in zijn algemeenheid wat hoger.

Dus je kan in de sportklasse starten en als je makkelijk mee kan komen, dan kan je halverwege het seizoen amateur koersen gaan rijden? Ja, je hebt als amateur wat meer mogelijk om ook omlopen te rijden. Een omloop zijn wat langere rondes en vaak leukere rondjes. Als beginner zou ik niet gelijk starten bij de amateurs, je ziet dat sommige gelijk instromen op amateur niveau en daar best wel gefrustreerd van raken als ze moeite hebben om mee te komen.

Je ziet er eigenlijk maar heel weinig die direct instappen in de amateurs klasse. Maar je kan ook gewoon halverwege het jaar je niveau upgraden. Voor €15 verander je licentie. (Harm-Jan na de overwinning van zaterdag. “nu weet je het hé, Amateurs!”)

Wat is de mooiste wedstrijd van het jaar, waar moet ik echt bij zijn? In deze omgeving is de Ronde van Gelderland één van de mooiste wedstrijden, alleen is dat op dit moment alleen een master wedstrijd. Dat is voor mijn categorie de mooiste op het moment.

En wat is dan voor mij de mooiste wedstrijd? Nou, voor jou is dat natuurlijk altijd je eigen stadsronde. De Ronde van Zutphen is op zich zelf gewoon een bekende ronde. Hij staat voor heel veel mensen als moeilijk en zwaar beschreven, maar wel een hele mooie!

Wat is de belangrijkste tip die je mij kan geven? Het belangrijkste is gewoon dat je geniet van het koersen zelf. Prestaties komen vanzelf wel, maar koersen geeft zo’n extra dimensie aan het fietsen, daar moet je gewoon met volle teugen van genieten. Je moet er wel veel voor doen om een beetje leuk te kunnen koersen maar het is gewoon een hele leuke beleving. Het is natuurlijke wel een beetje tegendraads. Aan de ene kant wil je heel graag koersen, en kijk je uit naar een wedstrijd. Aan de andere kant ben je ook gewoon gespannen voor de wedstrijd. Het zijn gewoon de verschillende emoties bij elkaar die de koers gewoon heel leuk maken!
Ik denk ook dat je het alleen maar vol kunt houden als je de koers leuk vind. Het eerste jaar is vaak niet echt leuk, dat geef ik eerlijk toe. Dan ben je blij als je een wedstrijd uitrijd en goed rijd. Er zijn namelijk genoeg wedstrijden waar je er afwaait en waar je tekort komt. Maar het is altijd een voldoening als je de koers gewoon goed rijd. Kijk, en als je voorin mee wilt kunnen rijden, dan moet je er wel een beetje naar gaan leven!

DELEN
Vorig artikelWinnen in Zutphen! VLOG
Volgend artikelWinnen met slechte benen!
Semi-toeristische wielrenner en oprichter van fietsbenen.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here